¿Cómo estás?

2 februari 2020 - Antigua, Guatemala

De heenreis

Het is 4 uur 's ochtends als pa, ma, mijn broers en ik in de auto op weg zijn naar Schiphol. Bij 3 maanden weggaan lijkt het afscheid heel moeilijk, maar als ik eerlijk ben voelde het niet anders dan vertrekken op maandagochtend naar Utrecht voor 5 dagen colleges, na een weekendje in Wijchen te zijn geweest.

Als fan van vliegtuigen vond ik ook deze keer vliegen weer heel leuk. Ik keek mijn ogen uit hoe luxe dit vliegtuig was; drie rijen stoelen, een ontzettend lange romp, en ik kon een glimp opgevangen van de business class en de food catering. Dit vliegtuig is heel wat anders dan die tijdens de tripjes London met Easy Jet. Filmpje kijken, Google Maps van je vliegtrip op het scherm en gezellig kletsen met de vrouwen naast mij.

Acht uur en 40 minuten later kom je dan toch aan in Amerika. Spierpijn overal van dat zitten en wel wat moe. Ik vind het onwerkelijk om dan toch echt even in Amerika te zijn. Ik heb gelijk ervaren hoe geweldig die Amerikanen hun (bij) baantje vinden ;).

En dan, hup het vliegtuig in naar Guatemala-stad waar je half 10 's avonds Guatemalteekse tijd aankomt. Mijn Spaans werd al op de proef gesteld toen ik bij  de aankomst bij de shuttlebus chauffeur niet kon antwoorden op de vraag: '¿Cómo estás? ' We steken het op de vermoeidheid :). Maar goed, een uurtje rijden over de hobbelige kronkelwegen, grijze muren of bergwanden langs de weg, heel veel reclameborden en allemaal huisjes in fellere kleuren met tralies voor de ramen. Tot ik laat in de avond bij het hotel aankom om snel naar bed te gaan.

Antigua

Na een goed ontbijt ben ik de stad in gelopen samen met een meisje die ik heb ontmoet in het hostel. Zij bleek dezelfde reis als ik te hebben gemaakt vanuit Amsterdam. We zijn samen door Antigua gelopen. Ook hier die vrolijke kleurrijke huisjes met sierlijk hekwerk voor alle ramen en deuren. We hebben het kerkje bezocht die helemaal geel is met witte versiering. Daarna zijn we een museum binnengelopen waar 'Jade' was uitgestald. Dit zijn glimmende stenen en mineralen die in sieraden worden gebruikt. Wat vermoeid van het lopen besloten we chocomelk te gaan drinken in een chocolade museum. Die chocomelk van de koek en zopie is niets bij dit. We kregen twee soort kruiken, één die leeg was en de ander met kokend water erin. En daarbij een paar schaaltjes met de ingrediënten die we besteld hadden. Voor mij chocolade, (puur) kruidnagel en kaneel. Dit stop je allemaal in je lege kruik samen met het kokende water, even roeren en je hebt chocomelk. Dit is alleen zo puur vergeleken met wat ik ken in Nederland dat ik er lichtelijk misselijk van werd en hoofdpijn kreeg. Toch even wennen wanneer het natuurlijk spul is. Desalniettemin zeker de moeite waard.

Ik ben ook verliefd geworden op de imperfecties in de inrichting van de huizen en gebouwen hier. Alles is enigszins oud of niet afgewerkt, maar wel ingericht met kleurrijke kleden, de muren zijn geverfd in geel, oranje, roze en blauw, je ziet planten en bomen in een ruimte en houten of ijzeren meubels. Het maakt het zo sfeervol en gezellig. Ideetje voor in Utrecht, een boom in de kamer net zoals in het hostel?

In de middag was het tijd om naar Quetzaltenango te gaan met de shuttlebus. De koffer werd op het dak gegooid, waarna we eerst door Antigua over de met keien gelegde weg, hobbelend en stuiterend langs de andere ophaalpunten gingen. De buschauffeur crost behendig door de straatjes, springt zo nu en dan uit de auto, rennend naar hostels om mensen op te halen of iets af te geven. Het verkeer is wat chaotisch maar ondanks dat loopt het gesmeerd. Strenge regels zijn niet altijd nodig om het harmonieus te laten verlopen :). De rest van de rit was heel relaxt. We reden door een prachtige omgeving met bergen, ik had een muziekje op en ik heb wat gekletst met de anderen die meereisden totdat we 5.45 pm arriveerde bij het hostel in Quetzaltenango (oftewel Xela).

Niet meer elke keer zelf hoeven checken of ik een nieuw verhaal erop heb gezet? Meld je aan voor de maillijst en ontvang een melding via de mail, zie https://claudiadejong.reislogger.nl/notificatie. Super handig!

1. Mama:
    2 februari 2020
    Mooi verhaal.
    Fijn dat het goed gaat en top is. 😁
  2. Diny de jong:
    4 februari 2020
    Ziet mooi uit👍Genieten veel plezier gr oma
  3. Miranda de jong:
    6 februari 2020
    Heel veel plezier en maak mooie herinneringen 😃👍