Onderzoek in Guatemala

21 januari 2020 - Utrecht, Nederland

In de periode januari tot april ga ik naar Guatemala. ''Wow, vet Guatemala, maar wat ga je daar nu precies doen?''

Ik ga onderzoek doen als onderdeel van mijn Bachelorscriptie. Samen met mijn onderzoekspartner Indy gaan wij onderzoeken hoe inheemse mensen (Maya's) wisselen tussen het spreken van Spaans en hun inheemse taal. Hiermee willen wij inzicht geven in hoe het wisselen van taal gelinkt is aan machtsrelaties en identiteit. Want ondanks dat 40 % van de populatie inheems is en er 22 Maya talen worden gesproken, wordt het spreken van Spaans toch gezien als een taal die nodig is om op economisch, politiek en sociaal gebied vooruit te komen.

Hoe gaan we dit dan onderzoeken?

Wij gaan, zoals het in de antropologie heet: participerend observeren. Oftewel, meedoen in het dagelijks leven van de mensen daar. Gesprekken voeren, soms interviewen en ervaren hoe beide talen gebruikt worden.

Om jullie op de hoogte te houden van hoe het gaat met mij en mijn onderzoek in Guatemala heb ik dit reisblog aangemaakt.

Ik zal hier eens in de weken een bericht plaatsen.

1. Miranda de jong:
    29 januari 2020
    Heel veel plezier, en ga lekker genieten daar, lijkt mij prachtig 🙏
  2. Iwan de Jong:
    30 januari 2020
    Wens je heel veel plezier, mooie ervaring daar ga je de rest van je leven mooi op terugkijken, heel leerzaam
  3. Andra Nolte:
    31 januari 2020
    Ik ben benieuwd, hoe jij je gaat redden daar.
    Je onderzoeksvraag, is interessant , ik kijk uit naar je conclusie.
    Voor de rest, vergeet niet plezier te hebben en ik kijk uit naar jouw blogs!
    Doe voorzichtig en doe geen dingen die ik wél zou doen.
    X, Andra
  4. Opa en oma:
    31 januari 2020
    Claudia ben je al aan gekomen in het land hoe was je vliegreis dag